Kiwanis in actie!

Kiwanis Lelystad doneert om jo nge mantelzorgers te steunen in hun zware taak

Kiwanis Club Lelystad steekt jonge mantelzorgers een hart onder de riem

Zelfs kinderen en jongeren kunnen mantelzorger zijn. Zij verzorgen bijvoorbeeld een direct familielid zoals een ouder, broer of zus. Jonge mantelzorgers tot en met 24 jaar, die opgroeien samen met een familielid dat chronisch ziek is of een lichamelijke beperking heeft of getroffen is door een psychische aandoening. Dat heeft een enorme impact op het leven van een minderjarige en beperkt hun vrije tijd enorm. Het leven in een gezin waarin één van de ouders permanent niet aanwezig is (echtscheiding) of een baan heeft waardoor hij of zij voor langere tijd van huis is (bijvoorbeeld werkend in de offshore, als vrachtwagen bestuurder of als beroeps militair) en de partner of één van de kinderen vanwege ziekte dagelijks geholpen moet worden, is zwaar. Of als één van de ouders een drugs- of alcoholprobleem heeft en de partner of één van de kinderen wegens ziekte die daghulp hard nodig heeft. Dan is het goed om even uit die belastende thuissituatie te kunnen, om te ontspannen en wat meer kunnen focussen op de eigen ontwikkeling. Om deze (veel te) jonge mantelzorgers een moment van ontspanning te geven heeft de Kiwanis Club Lelystad speciaal voor deze groep, via de stichting Welzijn Lelystad, een financiële bijdrage geleverd om ‘een lang weekeinde weg’ mogelijk te maken. Even genieten van een zalig nietsdoen, te praten, te wandelen en te sporten met lotgenoten. Een dergelijk weekeinde is een welkome steun in de rug. De bijdrage komt uit de zogenaamde ‘sociale kas’, die o.a. wordt gevuld met de opbrengst van de succesvolle chocolade paashazen verkoopactie.